Wojciech Łopaciński - hotelarz z pasją
Wojciech Łopaciński - doradztwo hotelowe
DoświadczenieReferencjePublikacjeOfertaKontakt


 
 

Toruń: zareklamuje nas Euro 2012

zobacz w archiwum Gazety Wyborczej 

dla "Gazety" pisze Wojciech Łopaciński* - 2007-06-08, ostatnia aktualizacja 2007-06-08 18:06

Od kilku lat ważnym działaniem promocyjnym jest wykorzystanie dużych medialnych wydarzeń, które powoli stają się wizytówką miast i regionów. Im z większym rozmachem przygotowana impreza, tym lepiej samo miasto promuje swoje organizatorskie walory

Niektóre imprezy swoim zasięgiem przekroczyły już granice państw i kontynentów, tak jak festiwal filmowy w Cannes, karnawał w Rio de Janeiro czy bieg byków w hiszpańskiej Pampelunie. W Polsce do najważniejszych wydarzeń z pewnością należą: Open'er Festival w Gdyni, Jarmark Dominikański w Gdańsku, Festiwal Gwiazd w Międzyzdrojach (impreza tak się rozrosła, że od dziewiątej edycji przeniosła się do Gdańska) i sylwester we Wrocławiu.

Tym bardziej więc cieszy ostatnia inicjatywa kierowanego przez Andrzeja Szmaka magistrackiego wydziału informacji, promocji i turystyki, który włączył się w organizację koncertu gwiazd na Starówce. Słychać też szumne zapowiedzi twórców Lata Filmów, którzy chcą, aby koncert kończący lipcowy festiwal transmitowała telewizja Polsat.

Trzeba zmierzać do wpisania podobnych imprez do rocznego kalendarza wydarzeń w Toruniu. Koncert najlepszego skrzypka w pustej sali nie będzie żadnym wydarzeniem, a dobrze rozreklamowany cykl występów nieznanych lokalnych zespołów przyciągnąć może media i po kilku latach stać się wizytówką miasta. Należy wykorzystywać wszelkie imprezy organizowane w naszym mieście do rozsławiania oferty turystyczno-wypoczynkowej Torunia.

We wrześniu odbędą się dwie naprawdę ważne i duże - jak na toruńskie warunki - konferencje. IV Międzynarodowy Kongres EUFAMI (działającej przy Unii Europejskiej organizacji opiekującej się rodzinami osób chorych psychicznie), który ma przyciągnąć do naszego miasta ponad 800 uczestników z całego świata. Natomiast na 50. Zjazd Polskiego Towarzystwa Chemicznego i 11. Międzynarodową Konferencję Chemii Środowiska mają się zjechać największe sławy tej dyscypliny naukowej, z kilkoma noblistami włącznie. Organizatorzy spodziewają się 1200 gości. Czy to nie ciekawe propozycje na reklamę naszego miasta? Małe Davos we wschodniej Szwajcarii, które większość z nas zna z relacji ze Światowego Forum Ekonomicznego, wypromowało się na organizacji podobnych właśnie konferencji.

Inną kwestią są wydarzenia sportowe. Ostatnie badania wskazują, że największą promocją miast i całych państw jest organizacja olimpiady, następnie mistrzostw świata w piłce nożnej. Mistrzostwa Europy w tej dyscyplinie sportowej stawiane są przez niektórych analityków na trzecim miejscu. Na takich imprezach można tylko zarobić.

Wydaje się, że Bydgoszcz sprytnie stawia na podobne wydarzenia. Niedawno na trzecim meetingu lekkoatletycznym Pedros Cup 2007 pojawiła się Jelena Isinbajewa, a już na 10 czerwca zaplanowany został kolejny VII Europejski Festiwal Lekkoatletyczny Dolcancup2007 z udziałem Sandry Glover, znanej multimedalistki z USA. Polska reprezentacja w piłce nożnej rozgrywała ostatnio u naszych sąsiadów mecz, choć ze względu na wynik (1:3 dla Finlandii) niemiło nam go wspominać.

Obecnie zbliżają się do nas dwie duże imprezy: mistrzostwa Europy w piłce nożnej Euro 2012 oraz Europejska Stolica Kultury 2016. Te wydarzenia mają jeden wspólny mianownik - mogą stać się magnesem przyciągającym miliony turystów. Każdy z nich może zostawić po kilka złotych, euro czy dolarów w naszym mieście.

W tym momencie nie powinniśmy się skupiać na walce o przyciągnięcie do naszego województwa jednej z reprezentacji, ważne jest zaplanowanie profesjonalnych działań w kierunku przyjęcia w Toruniu milionów turystów. I w tym kontekście przyjmuję informację o planie stworzenia nowej strategii działań promocyjnych miasta.

Nie jestem przeciw budowie nowych stadionów czy odświeżaniu już istniejących obiektów. Działania te muszą jednak zostać przemyślane pod kątem użyteczności dla innych imprez. Maciej Grześkowiak, szef sztabu organizacyjnego Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej Euro 2012, opowiadał 6 czerwca na spotkaniu u marszałka o nowo wybudowanych stadionach w Portugalii, które po Euro 2004 stoją puste. My w razie czego otworzymy na nich, wzorem Stadionu Dziesięciolecia, kolejne targowiska. Ale nie o to przecież chodzi.

Organizując działania promocyjne, trzeba przede wszystkim przeanalizować doświadczenia twórców podobnych imprez. Z jakich atrakcji korzystali kibice w Niemczech? Gdzie spali i jak spędzali czas pomiędzy meczami? W trakcie mistrzostw Niemcy odwiedziło ponad 5 mln turystów, a tylko pół miliona było bezpośrednimi uczestnikami wydarzeń sportowych. Tę rzeszę ludzi trzeba zagospodarować, proponując im atrakcje turystyczne naszego regionu.

Barbara Sroka, pełnomocnik prezydenta ds. Europejskiej Stolicy Kultury 2016. wspomina o możliwym 200-300 proc. wzroście przyjazdów turystów, gdyby Toruń zdobył ten europejski tytuł. To będą kolejne miliony turystów, którzy wyjadą po jednym dniu, jeśli nie zaproponujemy im atrakcji z prawdziwego zdarzenia. Na ostatnie spotkanie hotelarzy z pełnomocnikiem przyszło jednak tylko dwóch przedstawicieli tej branży z Torunia.

Potrzebne jest swoiste pospolite ruszenie wszystkich podmiotów zainteresowanych turystycznym rozwojem naszego miasta. Powinnyśmy rozmawiać o jak najlepszym zorganizowaniu naszych działań. Cieszą konkretne deklaracje przedstawiciela wojewody o utworzeniu komitetu organizacyjnego, który będzie dbał o udział naszego regionu w Euro 2012.

Polska, wstępując do Unii Europejskiej w 2004 roku, otrzymała status kraju bezpiecznego, atrakcyjnego turystycznie i przygotowanego logistycznie (to z pewnością na wyrost) do obsługi dużej ilości turystów. Jestem przekonany, że to dopiero początek, jeśli chodzi o organizację podobnych wydarzeń w naszym kraju.

* Wojciech Łopaciński - dyrektor toruńskiego hotelu Filmar. Absolwent ekonomii na Uniwersytecie Szczecińskim o specjalności "zarządzanie gospodarką regionalną".

Źródło: Gazeta Wyborcza Toruń



| Doświadczenie | Referencje | Publikacje | Oferta | Kontakt | English | Podróże
Copyright © 2009 Studio Reklamy ADGRAPE.
Wszystkie prawa zastrzeżone.
Wojciech Łopaciński - doradztwo hotelowe.